Csatlakozz a közösséghez!

Készíts blog-ot,
írj kommentet,
keress barátokat,
lépj be a klubba!

> Belépés < > Regisztráció <

Lord of the Rings: The Battle for Middle-Earth

2009.11.09. 09:49 >>>> Manusz >>>> PC >>>> : 369 : 0


Vajon Tolkien regényének története hányféleképpen köszön még ránk? A mozifilmek után szinte természetes, hogy a számítógépeken is megjelentek Középfölde hősei és gonoszai. Volt már több műfajban is kísérlet visszaadni az események hangulatát, de most egy RTS és RPG műfajban készülő művet vehettünk górcső alá.

Hobbitok, tündék, orkok, Gandalf, és Szarumán. Ugye senkinek nem kell őket bemutatni? Aki felkapta a fejét a cím láttán, azt biztosra veszem, hogy ha nem is rajongó, de ismeri és szereti Frodó kissé hosszúra nyúlt kalandját, és valószínű kívülről fújja a szereplőket, el tudná mesélni az egész történetet. De azért remélem olyan is olvassa ezeket a sorokat, aki nem látta, nem olvasta, nem ismeri a történetet. Talán most tudok egy kis kedvet csinálni legalább ahhoz, hogy végignézze a filmeket. Azt hiszem nyugodtan kijelenthetem, hogy Tolkien fantasy eposza a legszélesebb körben ismert és méltán a legnépszerűbb történet, mely (nem mondom hogy valaha, de egyáltalán) filmvászonra került. Természetes hát, hogy a népszerűségét kihasználva a történet megjelent a számítógépes játékok között is. Ebben az évben találkozhattatok már a történetet, vagy legalábbis a szereplőket felvonultató játékokkal, de így, ilyen formában, ebben a műfajban, még nem. Szerintem nem is lesz senki, aki megpróbálna felülkerekedni jelen boncolgatásom tárgyát képező művön. Ha azt mondom, hogy stratégiai játék, sokan csak legyintenek: ugyan már, mi újat lehet ebben a műfajban mutatni? De senki ne ítéljen elhamarkodottan, ugyanis ha újat nem is, de izgalmasabbat, érdekesebbet igenis lehet, és erre nem egyszer volt már példa. Mint ahogy nagy esélye van erre a „The Battle for Middle-Earth”-nek is. Tapasztalhattátok már, hogy az új divat szerint egyre több játékfejlesztő cég felvette azt a szokást, hogy egy alapstílushoz hozzá keveri egy másik jellemzőit. Ez a legtöbb esetben az RPG elemek keveredését jelenti, ami annyit tesz, hogy az irányított egységek és a főbb karakterek (legalábbis, ha van a játékban ilyen) tudása, ügyessége, a megvívott ütközetek függvényében fejlődik. Valamilyen mértékben persze ez jelen volt a kezdeti időkben is, hiszen, ha még emlékeztek rá, már a Red Alertben is csillagokat kaptak a sok ütközetet túlélő katonák, de a következő pályára már nem lehetett tovább vinni a megszerzett tapasztalatukat, sőt egyáltalán a karaktereket. A Battle for the Middle Earth is azt a vonalat követi, ami az elmúlt két évben lett divat. A fő karakterek végigkísérnek a történeten, a megszerzett tudásuk, tapasztalatuk pályáról pályára megmarad, folyamatosan fejlődik, hogy mire a csúcsponthoz ér a sztori, minden ismerettel rendelkezzenek, ami a győzelem megszerzéséhez kell. Így nevezhetnénk akár RPRTS-nek is, ha be akarjuk skatulyázni, de vajon tényleg be kell-e minden játékot sorolni valamilyen kategóriába? De ne boncolgassuk ezt a témát tovább, inkább foglalkozzunk a játékkal, hiszen azért íródik ez a cikk.

A sztori:
Aki ismeri a Gyűrűk Ura történetét, annak nem kell bemutatnom a szereplőket, de mint említettem, remélem akad az olvasók között olyan, aki csak hallott róla, de sem a filmet nem látta, sem a történetet nem olvasta. Nos az ő kedvükért pár szóban engedjétek meg, hogy összefoglaljam azt. A helyszín valahol a fantasy világában egy néhol csodaszép, néhol zord és gonosz vidék, ahol elkészítik a Hatalom Gyűrűit, melyekből a tündék, a törpök, és az emberek kapnak. Készül azonban még egy gyűrű, melyet a gonosz Szauron kovácsoltat Mordor földjén, a végzet hegyének tüzében. A Gyűrű hatalmának köszönhetően Szauron a gonosz igájába hajtja szinte egész Középföldét. Az emberek és a tündék utolsó szövetsége azonban egy végső összecsapásban megütközik a gonosszal. A csatában Isildur, a király fia levágja apja kardjával Szauron ujjait a Gyűrűvel együtt, aki (a gyűrű hiányában) egycsapásra elveszti hatalmát, így a gonoszt sikerül legyőzni. A Gyűrű Isildurhoz kerül, de gonosz hatalma szinte vonzza magához a bajt. Isildur egy orvtámadás során a folyóba veszik a Gyűrűvel együtt. Ezt követően 2500 évig senki sem tudott a hollétéről, mígnem egy nap Gollam megtalálta a folyó fenekén az iszapban. Ismét eltelik 500 év, amely során Gollam a ködhegységben él tébolyultan a Gyűrűvel. A Gyűrű azonban úgy dönt, hogy itt az ideje ismét vérbe borítani a világot, és cserbenhagyja Gollamot. Ekkor találja meg véletlenül Zsákos Bilbó, egy hobbit a megyéből, aki magával viszi újdonsült szerzeményét. Így kerül a hobbitokhoz a különleges hatalommal bíró Gyűrű, és ahogy a legendák mesélik: „eljő az idő, midőn a hobbitok cselekedeteitől függ majd a világ sorsa”. Nos, ez az idő elérkezett. A halandó emberek, a tündék és a törpök pontosan tudják, mekkora bajt okozhat ez a Gyűrű, ezért úgy döntenek, meg kell semmisíteni ott, ahol készült, Mordor földjén, a végzet hegyének belsejében fortyogó lávában. Megalakul hát a Gyűrű Szövetsége, melynek feladata eljuttatni azt Mordor földjére. A Gyűrű hordozójának egy hobbitot, Zsákos Frodót jelölik ki, és mellette a szövetség tagja lesz Gandalf, a fehér varázsló, Aragorn, Boromir, Gimli a törp, és Legolas, a tündék képviseletében. Velük tart még Trufa és Pippin, a két kotnyeles hobbit, és Samu, aki a leghűségesebb barátja Frodónak. Elindul a csapat Mordor földje felé, de a nyomukban már ott vágtatnak a végzet sötét lovasai, a nazgúlok, hogy megszerezzék uruknak a Gyűrűt. Közben Középfölde ellen újabb csapás készülődik. Szarumán már készíti az Uruk-hai hadsereget. Valahol itt kapcsolódunk be mi a történetbe.

Induláskor eldönthetjük, hogy melyik oldalon szállunk harcba, de bármelyiket is választjátok, érdemes a másik oldalon is végigjátszani, ugyanis alapvető különbségek vannak a két oldal harcmodora, a főszereplők képességei, és a kitűzött feladatok között. Indulás előtt különösebb beállításra nincs szükség, legfeljebb arra hívom fel a figyelmet, ha valaki korábban a Windows lapozófájl méretét fixre állította, bízza most rá ezt a rendszerre, mivel a játék memória igénye hihetetlenül nagy, legalábbis ha zökkenőmentesen akarunk játszani. Az én 1 GB memóriámat csontig felzabálta, és kevés volt neki az 512 MB lapozófájl, legalábbis a rendszer folyamatosan sápítozott, hogy neki bizony kell még, és még, és még.

De csapjunk a lovak közé, és lássuk, mit kínál nekünk először a „Human” oldal, vagyis a Szövetség, és a Szarumán seregei ellen felvonuló Gondor, Rohan, és a tündék csapatainak harca a gonosz ellen. A Gyűrű Szövetségének tagjai, valamint a többi főszereplő mind más-más különleges képességekkel rendelkeznek, melyeket akkor tudnak használni, ha már elértek egy bizonyos fejlettségi szintet. Minél magasabb szinten állnak, természetesen annál ütősebbek ezek a dolgok. Ezekről külön táblázatban olvashattok, de annyit ide azért beszúrok, hogy szinte mindegyik valamiféle varázslattal kapcsolatos. Csak hogy néhány példát említsek: Gandalf akár istari fényét is tudja használni (emlékezhettek a filmből, mikor a nazgúlok ellen ezzel védte meg a visszavonuló rohani csapatokat), míg Frodó a gyűrű erejével képes láthatatlanná válni, Aragorn pedig meg tudja gyógyítani a körülötte lévőket, de meg tudja idézni a holtak seregét is. Ahhoz, hogy hőseink fejlődjenek, minél többet kell nekik harcolni, viszont a sérülésük magától gyógyul, ráadásul ha mégis elesnének, akkor a már megszerzett szintű tudásukkal újból feltámaszthatók, de erről később még majd szó lesz. Az első pályán a Szövetség minden tagja még együtt van, pont úgy, mint a filmben, de a második pályától külön válnak. Frodó elindul Samuval Mordorba, Gandalf segítségért megy, Aragorn pedig a többiekkel Rohan lovasaiért indul, úgy, ahogy az az eredeti történetben is le van írva. Néhány ütközetben a Szövetség egy része ismét együtt fog harcolni, főképp igaz ez Rohan ostrománál, de a teljes csapat, és minden főszereplő (Frodót és Samut kivéve), csak a végén lesz ismét együtt, mikor a végső összecsapásra kerül sor Szauron seregeivel, Mordor kapujánál.
 
De most nézzük kicsit a stratégiai részt. Az egész történetet egy küldetés-sorozat fedi át, ami tizenhét feladatot jelent. Ez úgy néz ki, hogy Középfölde fel van osztva kisebb területekre, amelyeken sorban meg kell ütközni az ellenséggel, lépésről lépésre elfoglalva minden szektort, mígnem Gondor földje marad hátra. A küldetések során, az ellenség elpusztításán, és a terület elfoglalásán kívül minden esetben kapunk extra feladatokat, melyeknek a teljesítéséért további pontszám lesz a jutalmunk. Ezek nélkül is teljesíthető minden pálya, de szerintem érdemes a bonusz feladatokat megoldani, mert sokszor jól jönnek azok az extra pontok. Ezek általában abból állnak, hogy ki kell fejleszteni valamit, egy adott területre fel kell építeni egy bázist, adott számú farmot kell felépíteni, esetleg a csapat vezetőjének kell elérni egy bizonyos szintet, de ez csak a játék elején jellemző. Nincs teljesen kötött sorrend, többnyire két vagy három terület közül lehet kiválasztani, hogy hol akarunk harcolni, és azt is eldönthetjük, hogy melyik csapatot akarjuk odaküldeni. Ugyanis, mint említettem, Gandalf és Aragorn is vezet egy-egy egységet. A terület kiválasztása előtt láthatjuk, hogy az adott szektorban aratott győzelemmel milyen extra jutalom jár, ami általában a parancsnokolható katonák létszámának az emelését, és varázserő-pontokat jelent. Minden szektorban van egy bázis, ahonnan a csapatoknak indulni kell, de ezen kívül a területen több olyan helyet is találunk, ahol úgynevezett Outpostok felhúzhatók. Célszerű az üreseket azonnal elfoglalni, mert különben az ellenfelünk teszi meg, és utána csak harccal tudjuk elhódítani. Csak a bázison és az Outpostokon van lehetőség felépíteni olyan épületeket, melyek megléte esetén fejleszthetők lesznek a fegyverek és a páncélzat, na és természetesen azokat, melyekben a katonák készülnek. Eddig ismerős ugye? Már csak a három vagy négy nyersanyag hiányozna, és tökéletes lenne a recept. Itt viszont csupán egyetlen nyersanyagra lesz szükség, amitől gyarapodik a kasszában a fejlesztésekre és katonagyártásra fordítható pénzösszeg. Ez, pedig az emberek esetén a farm lesz, aminek a termelékenysége csupán a piaccal duplázható meg egyszer. A farmok a bázison belül, valamint a környező területen a kijelölt helyeken építhetők fel. Ajánlatos rájuk vigyázni, mert ha lerombolja az ellenség, akkor nincs pénz-utánpótlás, és akkor nincs újabb katona, nincs újabb stb… Az viszont jó hír, hogy egy felépített farmra csak akkor kell ezután ránézni, ha megtámadják, egyébként folyamatosan termeli a javakat, és gyarapítja a kasszát. A legyártott csapatokat minden pályán valamelyik főhős vezeti. A „Human” oldalon így Gandalf vagy Aragorn, esetleg Éomer, de az is előfordul, hogy egyszerre többen is megjelennek a küldetésben, bár ez elég ritka lesz. A csapatokkal vívott győzelmek után, a megszerzett területen kívül varázspontok is járnak, amelyeknek növekedésével megkapjuk a különféle (tizenkét) varázslatokat anélkül is, hogy az azokat használni képes főhős jelen lenne. Ez a „Human” oldalon a gyógyítástól egészen a holtak seregének megidézéséig terjed, de majd ezt is megtaláljátok külön összefoglalva kicsit később. Van viszont egy jó hírem. A katonák ugye legyárthatók a megfelelő épületben, de mint említettem korábban, a főhősök, ha véletlenül elesnének, megfelelő pénzösszeg ellenében újra játékba hívhatók a főépületben. Nem kis összeget kell érte leszurkolni, de cserébe minden addig megszerzett képességük megmarad. Így például a 10-es szintű Gandalf feltámasztható, és nem kell elölről kezdeni a fejlesztését. Van persze egy rossz hírem is, mégpedig az, hogy a csapatok létszáma erősen korlátozott. Ez legfőképpen Rohan ostrománál nehezíti meg a dolgunkat, mert a támadó Uruk-hai és ork hadsereg legalább hússzoros túlerőben lesz. A stratégiai résznél maradva, igazán nem tudtam eldönteni, hogy jól megírt scriptek, vagy AI mozgatja-e a katonákat, mindenestre megnyugtató, hogy a magukra hagyott egységek nem tűrik bénán, hogy lerohanják őket, mint azt sajnos néhány hasonló játékban tapasztaltam, hanem meglehetősen nagy távolságból észlelik a közeledő ellenséget, és alakzatba rendeződve önállóan felveszik a harcot.

Itt ragadom meg az alkalmat, hogy adjak néhány taktikai tanácsot. A küldetések kezdetén célszerű a meglévő csapatokkal azonnal portyára indulni, és a még építkező ellenséget lerohanni. Amint lehet, minél több farmot, és úgynevezett „Outpostot” azaz külső bázist felhúzni, ha találunk erre alkalmas helyet, különben az ellenség fog oda építkezni, és utána harccal kell a helyet elfoglalni. Amint tehetitek, építsétek fel a fejlesztéshez szükséges épületeket, és fejlesszétek a fegyvert és a páncélt. Például a lángoló nyílvesszőket kilövő íjászok legalább háromszor akkora sérülést okoznak, mint a simával, arról nem is beszélve, hogy lesz olyan ellenség, akit csak továbbfejlesztett fegyverekkel lehet legyőzni, így például a barlangi trollok, és a wargok. A harci tapasztalatot szerzett egységekből egyvalaki parancsnoki rangot kap, és a parancsnokkal rendelkező egységnek legalább háromszor akkora az ütőereje, úgyhogy ettől kezdve tessék rájuk vigyázni. Ha valaki nagyon megszorulna, akkor a farmokon „Peasant” (két férfi és két nő) egységeket lehet vásárolni, akik, ha van ennek megfelelő varázslatunk, páncélt és fegyvert kapnak, és így majdnem olyan ütősek lesznek, mint a karddal és pajzzsal felszerelt gyalogoscsapatok. Rohan lovasai, csak úgy, mint a filmben, elsöprő rohammal a legütőképesebbek, úgyhogy állandóan mozgásban kell tartani őket. Ha megállítja őket az ellenség, akkor azonnal adj ki nekik parancsot, hogy elinduljanak valamerre, és utána újból teljes sebességgel rohanjanak bele a bolyba. Az íjászok közelharcban nem sokat érnek, így őket tartsd tisztes távolban az összecsapástól, ha mégis összeakaszkodnak egy másik csapattal, vetesd elő a tőrüket, úgy több esélyük lesz túlélni a gabalyodást. Ha megtámadsz egy bázist, mindig a főépület legyen az első célpont, mert ha az már nem áll, akkor a lerombolt egyéb épület helyett nem tudnak újat felhúzni. Ügyelj a bázist övező őrtornyokra, mert lassan bár, de hatékonyan amortizálják a hatósugarukban lévő egységeket. Célszerű a katonákat gyártó épületben egyszerre olyan mennyiséget kijelölni legyártásra (még mielőtt kiszürkülne az ablak), ami vélhetőleg elég lesz még a legnagyobb veszteségek után is, mivel ha elérted a létszámlimitet, nem tudsz újabb egység gyártására parancsot adni, csak ha lecsökkent a létszám. Viszont, ha előre nagyobb mennyiségre adtál utasítást, akkor bár a limit elérésekor vagy a kassza kiürülésekor leáll a termelés, de fogyáskor, és ha újból van elég pénzed, automatikusan készül az utánpótlás, anélkül hogy állandóan vissza kellene térni a bázishoz egy kis kattintgatásra. Ez alatt az idő alatt ugyanis a harcoló csapatok felügyelet nélkül vannak, és idő sem nagyon lesz rá, főleg ha mozgalmas a helyzet. A csapatok vezetőit, a hősöket vidd mindig az első sorban, hogy minél többet harcoljanak, mert úgy nő a szintjük, és csak így lesznek elérhetők az igazán ütős varázslatok. A megszerzett varázslatokat használd bátran, hiszen azért vannak, de mindig várd ki a legmegfelelőbb pillanatot - bár sose tudni nem lesz-e még alkalmasabb pillanat - mert ha elhasználtad, akkor elég lassan „termelődnek” újra. Például a gyógyító varázslattal várd meg azt az pillanatot, amikor már csaknem nullára csökken a csapat életereje, és ne használd el mindjárt az ütközet elején. A pályákon időnként összeakadhattok az ott lakó szörnyekkel is, mint a barlangi trollok, és a hatalmasra nőtt wargok, de sok pályán lesznek goblinok is, akik mindenkinek az ellenségei, és igen csípősek a nyilaik. A trollokkal vigyázzatok, mert pillanatok alatt leamortizálnak egy kisebb csapatot, és hiába akartok előle elfutni, ha egyszer észrevett, a világ végéig követni fog. Ugyanez a helyzet a wargokkal is. Ha az enteket kapjátok segítségül, bízzátok rájuk az outpostok, vagy a bázis védelmét, mert hatékonyan le tudják kötni az ellenséget, így van idő csapatokat küldeni ellenük, vagy addig lerombolni és elfoglalni az ő épületeiket, így nem lesz utánpótlásuk. Jó taktika lehet az ork és az Uruk-hai csapatok fakitermelő bázisait lerombolni, mert akkor nem lesz bevételük, és csak az ingyen, tömegesen gyártható, de harmatgyenge orkokat tudnak termelni.

Mint említettem, a varázslatok használatához meg kell szerezni adott mennyiségű úgynevezett „Power Point”-ot. Ha egyszer elérted azt a szintet, hogy használhatod a varázslatot, ezt a jogot nem veszíted el, viszont minden varázslatot csak bizonyos időnként tudsz használni, de például, ha valamilyen csapatot idézel meg varázslattal, akkor ők csak korlátozott ideig fognak segíteni, egy idő után eltűnnek. Nézzük át röviden melyek ezek a varázslatok, és milyen hatásuk van.

Heal: (1 power pont)

A kijelölt egység tagjai meggyógyulnak, és egy halott katona feltámad. 

Elven Gifts: (1 power pont)

A használatával a hősök 50 %-al nagyobb sérülést okoznak az ellenségen.

Power of the Istari: (3 power pont)

Gandalf támadóereje 100 %-al megnő, és a varázserő újratermelődése kétszer olyan gyors lesz.

Elven Wood (4 power pont)

A kijelölt helyre szépen zöldellő erdő nő, amiben a szövetségesek páncélja 50 %-al erősebb lesz, az ellenség pedig elveszti a parancsnoki bonuszát, de a hősökre nincs semmilyen hatással.

Draft (3 power pont)

A „Peasant” -ok páncélt és kardot kapnak a kezükbe. Ezzel növelheted jelentősen a csapataid erejét.

Cloud Break (8 power pont)

A varázslatot aktiválva átsüt a nap a felhőkön, ami igen egészségtelen az ellenségnek. Nem semmisülnek meg, de jelentősen csökken az erejük, és elvesztik a parancsnoki bonuszukat.

Summon Elven Allies (8 power pont)

Egy Tünde egységet hívhatsz segítségül, akik remek íjászok, és a közelharcban igen hatékonyan forgatják a tőreiket.

Summon Rohan Allies (8 power pont)

Egy Rohani lovas egységet idézhetsz meg, akikkel hatékonyan tudod szétzúzni a támadó gyalogság sorait.

Summon Eagle Allies (10 power pont)

Az óriás sasokat hívhatod, akik a történetben is az egyetlen hatékony ellenfelei voltak Szarumán sárkányainak, de minden ellenséges egység ellen kitűnőek.

Anduril (10 power pont)

Aragorn támadereje 100 %-al nő (bár eddig sem volt kevés), de ezek után félelmetes aprítást fog végezni, ha találkozik egy osztaggal.

Summon Ent Allies (10 power pont)

Egy kijelölt területen kinő egy erdő, és abban négy ent. Ha elkészültek, te irányíthatod őket. Ők kődobálással, és jól irányzott rúgásokkal aprítják, ami az útjukba kerül, ráadásul a tűzön kívül más nem igazán tesz bennük kárt.

Summon Army of the Dead (16 power pont)

A holtak hadseregének megidézése. A leghatékonyabb varázslat. Mivel ők már halottak, így nem halhatnak meg újból, viszont pillanatok alatt szétkapnak bármilyen csapatot. Kár, hogy csak igen rövid ideig vannak a színen.

De most lássuk, mi rejlik a másik oldalon, Szarumán és Szauron hadseregét irányítva. Ha őket választjátok, akkor a történet Vasudvardon (Isengard), Szarumán várában kezdődik, amikor elkezdi az Uruk-hai hadsereget gyártani. Ezen az oldalon harcolva a cél mindvégig a Gyűrű megszerzése, és a hatalom átvétele lesz Középföldén. Szarumán mellett csupán egyetlen hős fog felvonulni, Lurtz, a különleges erejű Uruk katona. Nekik kettőjüknek olyan plusz tulajdonságaik lesznek, melyekkel a Szövetség oldalán találkozhattatok, de természetesen minden varázslatuk a gonosztól ered. Szarumán, és Szauron hadseregének harcmodora alapvetően ugyanaz, mint a másik oldalon harcolóké, szinte ugyanolyan fegyverrel felszerelt csapatokkal találkozhatunk, de azért van mégis némi különbség. Először is, a rendkívül ütőképes rohani lovasság ellenszereként megjelennek az úgynevezett „Pikeman” egységek, melyek rendkívül hosszú, kampós végű lándzsával vannak felszerelve. Ezekkel a fegyverekkel alaposan meg tudják fékezni a lovassági rohamokat. Másodszor pedig, ezen az oldalon megjelennek a várak ostromához szükséges eszközök, így a katapultok, a faltörő kosok, és a különböző falak megmászására készült szerkezetek, a létrától egészen az ostromtornyokig. A többi csapat nagyjából egyforma, de hogy ellentétele legyen a túloldal sok különleges képességű hősének, lehet gyártani néhány különösen erős szörnyet, akik jó sokba kerülnek, de cserébe jelentősen növelik a támadóerőt. Ilyen például a már említett warg és a barlangi troll. Ezen az oldalon is bázisokat kell építeni, de itt a fő nyersanyagforrást a fák fogják szolgálni. A kasszában a pénz itt nem a farmokon termelődik, hanem a fatelepeken. Ezen az oldalon, mivel gyógyítás nincs, cserébe az ork csapatok ingyenesek, és csak a maximum létszám elérése szab gátat nekik. Abból, hogy Szarumán seregei ostromszerkezeteket tudnak építeni, sejthetitek, hogy a pályák nagy részén valamilyen várat, vagy erődítést kell elfoglalni, és az azon belül található valamennyi épületet lerombolni. A fő különbség azonban a varázslatokban lesz.
Abban nincs különbség, hogy itt is Power pontokat kell szerezni a varázslatok használatához, és abban sincs, hogy minden varázslat vagy egyszeri hatású, vagy csak korlátozott ideig tart. De tekintsük át most röviden a gonosz oldal varázslatait.

War Chant (1 power pont)

150 % -al erősebb sebzés, és 50 %-al erősebb páncél a kijelölt egységnek.

Vision the Palntir (1 power pont)

A kijelölt területen megnézheted mi rejtőzködik, de ha valaki tudja mit jelent, akkor ez a „Fog of War” eltüntetése.

Eye of Sauron (4 power pont)

Ezzel is felfedhetjük a rejtőzködő ellenséget, de ha a saját csapatokra irányítjuk, akkor 150 %-kal növeli a sebzésüket, és 200 %-kal a harci tapasztalatukat (amíg tart a hatása).

Industry (4 power pont)

A kijelölt fatelepen megduplázódik a termelékenység

Devastation (4 power pont)

Ha egy erdőrész, vagy facsoport fölött elsütjük, egy bizonyos hatósugáron belül az összes fa kitermelődik, és a kasszába vándorol az ára.

Tainted Land (6 power pont)

A kijelölt területet megfertőzöd, így az ott lévő veled szövetséges egységeknek 50 %-kal erősödik a páncélja, az ellenség pedig elveszti a vezetői bonuszt. Tulajdonképpen ugyanaz, mint az emberek „Elven Wood” varázslata, csak annak pont a fordítottja.

Scavenger (8 power pont)

Minden ellenséges katona megöléséért extra bevétel vándorol a kasszába.

Fuel the Fires (8 power pont)

A kitermelt fák dupla értékűek, így a bevétel megduplázódik.

Freezing Rain (8 power pont)

Az esőáztatta területen minden ellenséges egység elveszti a vezetői bónuszt

Darkness (10 power pont)

A teljes terület sötét felhőbe borul, és a teljes sereged támadó ereje 150 %-kal, a páncélzatuk 50 %-kal erősebb lesz. Ez az emberek „Cloud Break” varázslatának ellentéte.

Call the Hord (10 power pont)

Megduplázódik a csapatok előállítási sebessége. Villámgyorsan hatalmas sereget lehet csatarendbe állítani.

Summon Balrog (20 power pont)

A Moria bányáiban már megismert tűz-szörny megidézése.

Ha figyelmesen átolvastátok a két oldal varázslatait, egyértelműen kiderül, hogy az embereknek erősebbek a varázslatai, és ütőképesebbek a csapatai. A gonosz oldal viszont a túlerővel próbál előnyhöz jutni. A "sok lúd disznót győz" elmélet természetesen itt is igaz, de jól használt varázslatokkal, és okos taktikával sikeresen lehet felvenni ellene a harcot. De végül is, a történet szerint is a jók győzik le a gonoszt, és a Gyűrű megsemmisül a Végzet Hegyének emésztő tüzében. Na de mi történik, ha mégis a gonosz győz? Hát itt az alkalom kipróbálni, és átírni a történetet.

Multizzunk

Annak ellenére, hogy a játék fejlesztése még be sem fejeződött, máris megalakultak Fan- klubok, amelyek üzembe helyeztek néhány szervert, hogy az Interneten keresztül egymással tudjanak harcolni a kiadott tesztpéldányokal. De nem csak ezek a szerverek üzemelnek, hanem a Game Spy is megnyitotta a rajongók előtt a kapuit. Ezzel a verzióval nekem sajnos nem sikerül bekapcsolódnom egyik játékba sem, mivel a szerver válasza szerint nem egyezett a verziószámunk. Gyanítom, hogy nekik régebbi verziójuk volt, amit az EA adott ki tesztelésre, én pedig az úgynevezett „bemutatható legfrissebb előzetes verziót” próbálhattam ki. Oda akartam kilyukadni, hogy a szóló küldetéseken kívül természetesen megtalálhatjuk a helyi hálón, és az Interneten játszható többjátékos módot is. Vagyis vagy mi indítunk egy szervert, vagy keresünk egy futó játékot, és ahhoz csatlakozunk. Aki a szervert indítja, természetesen az állítja be a játék tulajdonságait, ami röviden a következő lehetőségeket kínálja: Kiválasztható, hogy ki milyen katonákkal harcol, de a választék mindössze Gondor katonáiból, Rohan lovasaiból, Isengard és Mordor Uruk-hai, és ork katonáiból áll. Be kell állítani, hogy a 37 előre gyártott térkép közül melyik lesz a küzdelem helyszíne. Ezek a térképek a játék mellé vannak csomagolva, de a beépített pályaszerkesztővel bárki készíthet saját pályát. A küzdelmekben 2, 4, vagy 8 fő vehet részt egyszerre. A program egyébként nyilvántartja a többjátékos módban elért eredményeinket, így, ha egy szerverre akarunk csatlakozni, megnézhetjük az ott lévő játékosok statisztikáját, vagyis melyik pályákon, hány győzelmet tudhat magáénak, vagy éppen hányszor szenvedett vereséget.

Nos van még egy kis plusz a játékban: az önfeledt csatározás lehetősége. Ez nem más, mint a Skirmish mód. Ezt a funkciót választva gyakorlatilag ugyanazokkal a lehetőségekkel találkozunk, mint a hálózaton, vagy az Interneten játszható többjátékos részben, de ezt mindenféle hálózat nélkül tehetjük. Ugyanazokon a pályákon, de csak gépi ellenfelekkel mérhetjük össze a tudásunkat. Ez a rész jó gyakorlás lehet bárkinek, mielőtt kimerészkedik a világhálóra, hiszen elég gázos megjelenni egy alapszintű hőssel bármelyik pályán is. Egyrészt azonnal lealáznak, másrészt gúnyos megjegyzések célpontjai lehetünk, amit ugyan a fene se bán, de azért mégiscsak jobb úgy játszani, hogy nem mi vagyunk a leggyengébbek.

Csilivili

Sokmindenről írtam eddig, de magáról a játékélményről, illetve, hogy a szemnek, a fülnek és az idegeknek micsoda csemege a játék, eddig még egy szót sem. Nos, először is a grafikáról néhány szót. Mint ahogy az lenni szokott az RTS cuccokban, minden teljes 3D-ben pompázik, a játékteret felülről, de kötött látószögből nézhetjük. Forgathatjuk, nagyíthatjuk a terepet, de sajnos a látószöget nem tudjuk változtatni. Az első döbbenet mindjárt akkor ért, mikor a bevezető képsorokat néztem. Nem a filmből bevágott képsorokat láthatunk, hanem a filmeposz első részének bevezető képsorait rajzolták meg tökéletesen élethűen. Aztán ez a rácsodálkozás megmaradt játék közben is, ugyanis a szereplők nem csak hogy tökéletesen felismerhetők, hanem minden apró részletüket teljesen élethűen megrajzoltak, de olyan részletességgel, hogy például Gandalfnak lobog a haja ha fut, vagy a lovával vágtázik. Az ütközetekben a karakterek élethűen mozognak, a lovasrohamtól, vagy az entek rúgásaitól az ork katonák métereket repülnek a levegőben, miközben kézzel-lábbal kapálóznak. A karddal vívó katonák behajolnak mikor döfnek, és elhajolnak, ha őket éri csapás. A varázslatok is hasonló látványvilággal bírnak, bár azok egyikére sem mondhatom, hogy élethűek (hiszen a valóságban nem léteznek), és a filmben sem találkoztunk egyel sem, talán azt kivéve, mikor Gandalf és Szarumán megvívott Vasudvard tornyában.
A hangok sem érdemelnek kevesebb dicséretet. Minden egységnek sajátos hangja van, a nyílvesszők surrogva szállnak a levegőben, a trollok, vagy az entek lábai alatt döng a föld, és az orkok visítva rohannak az ütközetbe. De hogy ez ne legyen elég, az egész játék tele van olyan beszólásokkal, amik tovább fokozzák a hangulatot, természetesen a filmben hallott zenei motívumok kíséretében, és mindezt 5.1-es hangrendszerben. Azt hiszem nem véletlenül kapta meg a THX minősítést.
Az irányításról viszont semmi különöset nem tudok mondani. Csupán a point and click módszert kell alkalmazni, ráadásul pusztán egérrel is játszható, így játék közben még kajálni is lehet. Ja, hogy nem mindenki tudja mit jelent a point and click módszer? Csupán annyit, hogy bal gombbal jelölj ki, és jobb gombbal add ki az utasítást, a görgőt, vagy a középső gombot benyomva pedig a térképet tudod szabadon mozgatni. Ha több különféle csapatot akarsz kijelölni, és nem egymás mellett állnak, akkor szükség lehet a „SHIFT” billentyűre, ha be akarod a kijelölt társaságot számozni, akkor a „Ctrl” gombra és a megfelelő számra. Ha viszont valamennyi egyforma fegyverzettel ellátott csapatot akarod kijelölni, akkor elegendő duplán kattintani az egyikre. Hát röviden ennyit az irányításról, és bár az oktató mód még nem volt kész ebben a verzióban, én egyáltalán nem hiányoltam, mivel olyan egyszerű a játékmenet, és aki játszott már valaha RTS-el egyből otthon fogja magát érezni a játék kezelésében. Tekintettel arra, hogy ez egy előzetes bemutató verzió, nem igazán illik ítéletet mondani fölötte, de én akkor is veszem a bátorságot, és kijelentem: ha elkészül karácsonyra, az év egyik nagy durranása lehet. Már ebben az állapotában is 90 százalék felett pontoznám, de az biztos, hogy mind a rajongóknak, mind a stratégáknak kötelező darab lesz.


A hősök különleges képességei:

Gandalf:


Szint Megnevezés Hatás
alap Witard Blast Hatalmas lökéshullám elrepíti az ellenséget
2 Lighting sword Elektromos kisülések bénítják le, majd veszik el a célterületen állók életerejét.
4 Leadership A közelében álló egységek +75 % pácélt, és + 300 % harci tapasztalatot kapnak
5 Mount Felül a fehér lóra
5 Istari Light Az a bizonyos fehér fénysugár, ami mindent elpusztít, amire rámutat
7 Word of Power Minden ellenség meghal a közelében

Aragorn

Szint Megnevezés Hatás
alap Athelas Meggyógyítja a közelében állókat.
2 Blade master +100 % támadó erő
+100 % páncél
4 Leadership +150 % támadó erő
+200 % páncél
a közelében lévő egységeknek
5 Elendíl Ha elkiáltja a szót, a közelében lévők pánikszerűen menekülnek, vagy belehalnak a félelembe.
10 Outbreakers Megidézi a holtak seregét.


Legolas

Szint Megnevezés Hatás
alap Hawk Strike Dupla nyílvesszőket lő ki.
2 Knife Fighter Késekkel harcol.
4 Train Archers A közelében lévő íjászok pontosabban lőnek.
7 Arrow Wind Nyílzápor az ellenségre.

Grimli

Szint Megnevezés Hatás
alap Axe Throw Célzottan eldobja a fejszéjét.
2 Leap attack Ahová kijelölöd, odaugrik, és ott mindenkit ledönt a lábáról.
5 Slayer +100 % támadási sebesség
+100 % támadó erő

Boromir

Szint Megnevezés Hatás
2 Horn of Gondor Elbódítja az ellenséget, aki hallja a hangját.
5 Leadership +100 % támadó erő a közelében lévő csapatoknak.
7 Captain of Gondor A kijelölt egységek tapasztalati szintjét emeli a maximumra.

Theoden Király

Szint Megnevezés Hatás
alap Leadreship +150 % támadó erő
+50 % páncél
a közelében lévő csapatoknak
4 Glorious Charge A közelében lévő csapatok sérülése 10%-ra csökken.
6 King’s Favour A kijelölt csapatok tapasztalati szintje a maximumra emelkedik.


Éomer

Szint Megnevezés Hatás
alap Leadreship +100 % támadó erő Rohan lovasságának.
2 Outlaw leadreship Minden ellenség megöléséért pénz vándorol a kasszába.
5 Throws Spear Egyszeri hatalmas erejű találat.

Eowyn, a király unokahúga

Szint Megnevezés Hatás
alap Hit Egyszeri erős ütés, csapás.
4 Disguise Álcázza magát férfiruhában.
5 Shield Maiden +100 % páncél.

Faramir

Szint Megnevezés Hatás
alap Toggle Weapon Váltás a kard és az Íj használata között.
alap Hit Egyszeri erős támadás.
6 Leadership +50 % páncél a közeli gyalogosoknak.
3 Knight/Ranger Váltás lovas vagy gyalogos mód között.

Szarumán

Szint Megnevezés Hatás
alap Wizard Blast Hatalmas földrengés-szerű lökéshullám.
2 Fireball Hatalmas, emésztő tűzlabda.
4 Wormtongue Ideiglenesen átveszi az irányítást a megjelölt egység felett.
5 Speech Craft A kijelölt csapat tapasztalati szintjét maximumra emeli.

Lurtz

Szint Megnevezés Hatás
alap Toggle Weapon Váltás a kard és az íj között.
alap Cripple Az ellenség kijelölt hősét mozdulatlanná teszi.
3 Carnage +200 % támadó erő
+20 %páncél


Az itt felsorolt, úgynevezett hősökön kívül megjelenik Mordor seregeiben még Gollam; a Nazgúlok, és a Boszorkányúr (Witch King), vagyis Szauron lidércei. Sajnos őket nem tudtam kipróbálni, mert a játék még nem állt azon a készenléti fokon, hogy addig a pontig el lehetett volna jutni, mikor már ők is megjelennek. A Skirmish módban ugyan van rá lehetőség, hogy jó nagy összegért megidézzük őket, de sajnos itt is jelentkeztek hibák, amiket még ki kell javítani a fejlesztőknek, mert olyan sűrűn lefagyott a játék, hogy nem volt értelme huszadszor is elkezdeni ugyanazt a pályát. Így ezeknek a harcosoknak a kiismerése rátok marad, vagy esetleg ránk, ha a végleges verzió megérkezik, és azt is kipróbáljuk.

Érdekességek:
Tolkien mesterművét, a Gyűrűk Urát a mai napig több mint 52 millió példányban értékesítették, és 25 nyelvnél is többre fordították le.

J.R.R. Tolkien, a Gyűrűk Ura trilógia megálmodójának és írójának teljes neve: John Ronald Reuel Tolkien volt.

A Gyűrűk Ura filmtrilógia viszi a pálmát az amerikai filmakadémia Oscar-jelöléseinek számával: míg a Keresztapa hármasa 28, a Csillagok Háborúja sorozat 21, addig Peter Jackson alkotása 30 akadémiai jelöléssel büszkélkedhet.

Sorry, there is a glitch in the system. The webmaster has been notified of the issue.